Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Slanke oliebollen

Tien tips voor de beste en slankste oliebollen

Het is weer tijd voor oliebollen. En de lekkerste bollen bak je natuurlijk zelf.
Bovendien zijn jouw bollen minder slecht voor de lijn en voor je lijf! Zeker als je rekening houdt met de onderstaande tips

  • Gebruik vloeibaar frituurvet of olie
  • Gebruik vers frituurvet
  • Gebruik frituurvet uit een ondoorzichtige verpakking
  • Verwarm het vet geleidelijk
  • Frituur op de juiste temperatuur en hou deze temperatuur constant
  • Frituur niet te veel oliebollen in een keer
  • Zeef restjes oliebol uit de frituurpan
  • Maak grotere oliebollen
  • Vul de oliebollen met extra rozijnen en eventueel met appel
  • Laat de oliebollen uitdruipen op keukenpapier

Lees ook waarom de tips zo belangrijk zijn:

  1. Vloeibaar vet en olie bevatten gezondere vetsoorten dan vast frituurvet; kies daarom voor iets vloeibaars. En neem vers vet, want (lange) verhitting vermindert de kwaliteit. Gelukkig gaat dit proces geleidelijk. Bij een keer frituren zijn de meeste vetten nog redelijk oké. Maar na 10 keer verhitten is er een frituurpan vol schadelijke vetten ontstaan. Daarom geeft men het advies om frituurvet niet meer dan 6 à 7 keer te gebruiken.
    Wil je echter een enigzins gezonde oliebol? Neem dan vers vet en bak er niet te veel oliebollen in.
  2. Bewaar vet of oliën nooit in het licht! Licht heeft namelijk een zelfde invloed op de vetten als verhitting.
    Helaas worden veel oliën in doorzichtige flessen verkocht. In een donker keukenkastje is dat geen probleem, maar in de open schappen van de winkel wel. Daarom het advies om ondoorzichtige flessen te kopen.
  3. De kwaliteit van het vet gaat minder achteruit als je het vet langzaamaan opwarmt. Kies voor trajecten als: van 0 naar 100º C, van 100 naar 140º C en van 140 naar 175º C.
  4. Bij een te lage temperatuur neemt de oliebol veel vet op en de inhoud wordt niet gaar.
    Bij een te hoge temperatuur gaat de kwaliteit van het vet snel achteruit en kan de bol verbranden.
  5. Frituur 1 of 2 bollen tegelijk, niet meer. Het beslag van de oliebollen verlaagt de temperatuur van het frituurvet, het is belangrijk om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
  6. Restjes beslag in de frituurpan verminderen de kwaliteit van de olie. Verwijder ze daarom met een schuimspaan of een zeef.
  7. Grotere oliebollen hebben relatief minder korst, en zijn daardoor beter. De korst van de oliebol is namelijk het vetst, het meest dikmakend en het meest ongezond.
  8. Stukjes appel en rozijnen geven de bol extra inhoud. Dat maakt ze lekkerder en gezonder. Hou wel rekening met de hoeveelheden. Bij te veel stukjes fruit kan het beslag niet rijzen. Neem niet meer fruit dan 50% van het gewicht van het meel.
  9. Vergeet het keukenpapier niet! Dit papier neemt veel vet op.
    Laat de bollen niet alleen uitdruipen, maar rol ze ook eventjes om.
  10. Wil je echt een gezonde oliebol? Frituur dan in kokosvet. Kokosvet verandert namelijk niet bij verhitting. Een nadeel is dat dit vet vrij prijzig is, maar je kunt er wel langer mee doen. Verder stolt dit vet bij kamertemperatuur, waardoor de bol bij afkoeling wit kan uitslaan. En je moet natuurlijk van oliebollen met kokossmaak houden. :)

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum