Opdieet.nl
Home Afvallen Overgewicht Gezondheid DiŽten Webshop Forum Contact Links

OpDieet.nl


Heb je een vraag?
Stel deze de diëtiste


Home | Gezondheid | Voedingsmiddelen | Boter op je brood

Boter op je brood

Bijna iedere Nederlander smeert dagelijks boter op de boterham, en ook het voedingscentrum juicht deze gewoonte toe. Maar wat als je je brood liever meteen met kaas of jam belegt? Krijg je nog wel voldoende voedingsstoffen binnen? Of kun je boter juist beter laten staan als je wilt afslanken?

Allereerst bevat roomboter andere voedingsstoffen dan margarine of halvarine, en er zijn verschillen tussen merken en varianten onderling. Maar wat je ook wel of niet smeert, geen enkel voedingsmiddel is strikt noodzakelijk, dus ook boter niet.
Boter levert vitamine A en D als belangrijkste voedingsstoffen, maar deze kun je ook binnenkrijgen via voedingsmiddelen als vette vis of ei. Wel is het voor een goede gezondheid noodzakelijk dat je deze vitamines op de een of andere manier tot je neemt. Eet je niet veel dierlijke producten, dan zijn voedingssupplementen voor jou misschien noodzakelijk.

Bedenk verder dat het voedingscentrum 6 ŗ 7 sneetjes brood per dag adviseert en dus ook zoveel beleg aan boter. Maar wellicht haal jij die hoeveelheid niet? Denk dus niet automatisch dat het wel goed zit als je boter gebruikt. Bovendien is vitamine D de laatste tijd belangrijker gebleken dan altijd werd gedacht. Wil je griep en andere ongemakken voorkomen, dan is enkel extra vitamine C niet meer voldoende; vitamine D hoort daar ook zeker bij!

Overigens bevat roomboter minder vitamine D dan margarine en halvarine. Zeker in de winter als de koeien op stal staan, levert de melk weinig van deze voedingstof. Grasboter is om deze reden een betere keuze.

Andere verschillen zijn:

  • Verzadigd vet


    Roomboter bevat meer verzadigd vet. Nadeel daarvan is dat dit het cholesterolgehalte in je bloed kan verhogen. Voordeel is dat het een goed verzadigingsgevoel geeft. Overigens bevat grasboter minder verzadigd vet.
  • Linolzuur


    Margarines bevatten plantaardige vetten, waaronder linolzuur. Dit vetzuur heb je onder andere nodig voor een goede weerstand, hoewel dit alleen in beperkte mate gezond is. Eet je naast margarine ook andere voedingsmiddelen met veel linolzuur, zoals mayonaise, dressing, slaolie, sojaprodukten en bak je in braadboter? Dan kan dit te veel van het goede zijn.
  • Omega3


    Sommige halva- en margarines bevatten omega-3 vetzuren, ofwel de alom befaamde visvetten. Veel mensen hebben hiervan een tekort en deze halva- of margarinesoort kan dat gebrek een beetje opheffen. Met nadruk op 'een beetje', want de hoeveelheid ervan is beperkt. Bewaar deze boter bovendien zo veel mogelijk goed afgesloten in de koelkast, want omega3's bederven snel.

Geen boter bij afslanken?


Verlies je sneller gewicht als je boter laat staan? Het heeft voor- en nadelen. Duidelijk is dat je minder calorieŽn binnenkrijgt, en zeker wat betreft roomboter en margarine kan dat zo'n 200 kcal per dag schelen. Anderzijds is het voor een goede en snelle stofwisseling belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarnaast zorgen vetten (zeker verzadigd vet uit roomboter) voor een goed verzadigend gevoel en dat helpt voorkomen dat je blijft snaaien. Maar wellicht dat de middenweg van halvarine (of halfvolle roomboter) de beste keuze is.

Alternatieven


Verder kun je alternatieven gebruiken die ook gezond zijn en lekker:
in zuidelijke landen besprenkelt men olie op het brood. Weliswaar zijn deze vetrijk (nog meer dan roomboter en margarine), maar daarentegen puur natuur. Immers, je kunt kiezen voor extra vierge, terwijl margarine van koudgeperste olie nog moet worden uitgevonden...
Koudgeperste kokosolie of palmolie zijn eveneens smaakvolle opties. Hoewel deze vetsoorten voornamelijk verzadigd zijn en dus niet altijd even wenselijk, leveren ze ook veel goede voedingsstoffen.
Wil je het beste van alles, varieer dan met de spijsvetten: net zoals het algemene advies over voeding luidt: eet gevarieerd en matig.
Overigens, oliŽn bevatten geen vitamine A en D... Houd daar rekening mee!

Forum


 

OpDieet.nl® - All rights reserved 2000-2013 - OpDieet.nl Forum